zaterdag 12 maart 2011

Doorsnee Oekraïner weet weinig van financiën

Het ontbreekt de gemiddelde Oekraïense consument aan zelfs maar de basiskennis van financiële zaken en aan de mogelijkheden om z'n recht te halen als een product niet deugt. De Jan Modaal van Oekraïne maakt alleen gebruik van eenvoudige financiële diensten, zoals het overmaken en opnemen van geld. Hij is niet geïnteresseerd in financieel nieuws en vertrouwt in geldzaken vooral op het oordeel van familie en vrienden. Ook is hij niet goed in het beheren van het gezinsbudget.

Dit is het beeld dat secretaris Juri Polunejev van de parlementscommissie financiën en bankzaken schetst van de doorsnee Oekraïner. Volgens Polunejev hebben de Oekraïners voor miljoenen euro's thuis opgeborgen, omdat zij de banken hun geld niet toevertrouwen.

Toch zijn er 12 miljoen Oekraïners klant bij een bank of andere financiële instelling: 10 miljoen hebben geld uitstaan, 4 miljoen lenen geld. Van die 4 miljoen zit 70 procent in financiële problemen en is de afbetaling van de schuld door hen deels of zelfs geheel stop gezet.


Er is een consumentenorganisatie die opkomt voor de mensen die moeite hebben met het afbetalen van hun schulden en voor de mensenrechten. Dat is Vasja Nadja - Jouw Hoop. Deze organisatie houdt volgende maand een bijeenkomst waarin aandacht wordt gevraagd voor de hoognodige hervorming van de financiële dienstverlening en de rechtspositie van de consument.

Organisator en voorzitter van Vasja Nadja is Fedir Oleksjuk. Volgens hem moet er consumentenwetgeving komen met strenge regels voor fabrikanten en dienstverleners. Oleksjuk meent dat het de enige manier is om de consument vertrouwen te geven in de financiële dienstverlening.

Bron: Ukrinform

Geen opmerkingen: