vrijdag 17 februari 2012

Joesjenko wil voor coalitie oppositie in parlement

Oud-president Viktor Joesjenko wil alleen aan de komende parlementsverkiezingen mee doen als kandidaat van de gezamenlijke oppositie, niet als kandidaat van Ons Oekraïne. Joesjenko's populariteit is tot bijna het nulpunt gedaald sinds zijn aftreden, het partijbestuur heeft al aangekondigd dat hij alleen voor Ons Oekraïne in het parlement kan komen als hij door een district wordt gekandideerd.

Op welke plek hij op een lijst van de gezamenlijke oppositie terecht komt, dat maakt Joesjenko niet uit. "Of het nu bovenaan de lijst is, op de 101e plaats of dat ik helemaal niet in aanmerking kom - ik accepteer elk besluit hierover", aldus Joesjenko tegenover Weekly.ua.

Op de vraag of hij nogmaals een gooi wil doen naar het presidentschap, wilde Joesjenko geen antwoord geven. "Ik ben nog jong, terwijl ik alle belangrijke functies in dit land al heb vervuld. Als ik ons land kan dienen, dan doe ik dat beslist." Of zijn zoon Andrei wellicht de politiek in gaat, antwoordde Viktor Joesjenko ontkennend. "Hij hoeft niet in dezelfde fout vervallen als ikzelf. Ik heb jarenlang de politiek weten te mijden, ook toen ik bevriend raakte met een vooraanstaand politicus, maar uiteindelijk ben ik er toch in terecht gekomen."

Bron: Ukrinform

Geen opmerkingen: