zaterdag 14 april 2012

Defensieminister Salamatin ligt onder vuur

De manier waarop minister Dmitro Salamatin van Defensie staatsburger van Oekraïne is gekomen, roept zoveel twijfels op dat hij beter kan aftreden. "Als ik in zijn schoenen stond en ik kwam zo in opspraak als Salamtov, dan was ik allang afgetreden", aldus Oleksandr Jefremov, fractievoorzitter in het parlement voor de Partij van de Regio's in een interview dat werd uitgezonden door tv-zender Inter.

Salamatin verruilde in 2005 zijn Russische staatsburgerschap voor dat van Oekraïne. Twee jaar later werd hij al parlementslid, terwijl dat recht eigenlijk alleen is voorbehouden voor iedereen die minstens vijf jaar de Oekraïense nationaliteit heeft. Jefremov vindt dat justitie een onderzoek moet instellen. "Naar de rol die de emigratiedienst en de douane hierbij hebben gespeeld, maar ook de centrale kiescommissie die er op toe moet zien dat ieder parlementslid aan de regels voldoet."

Mocht niet volgens de regels worden gehandeld, dan moet bekeken worden of er een uitweg te vinden is. Intussen ziet Jefremov het niet zitten dat de minister aanblijft. "Als ik zo werd beschuldigd en ik moest vaststellen dat dit slecht is voor mijn partij, dan zou ik onmiddellijk aftreden."

Bron: Western Information Center

Geen opmerkingen: