woensdag 23 mei 2012

Verhofstadt wil Timosjenko bezoeken

Guy Verhofstadt, de fractieleider van de liberalen in het Europees Parlement, reist vrijdag naar Oekraïne. Daar wil hij oud-premier en oppositieleidster Joelia Timosjenko ontmoeten, die slecht behandeld zou worden door de regering in Kiev.

Timosjenko is in oktober tot zeven jaar cel veroordeeld voor machtsmisbruik, maar verblijft momenteel in het ziekenhuis. De Oekraïense regering zou haar slecht behandelen. Dat zorgde voor heel wat protest in het Westen, onder meer via dreigementen om het EK voetbal te boycotten.

'Ik heb het recht gevraagd om mevrouw Timosjenko te mogen bezoeken in het ziekenhuis', zegt Verhofstadt. "Ik heb vandaag haar dochter Jevgenia in Straatsburg ontmoet en we hebben afgesproken dat we gerechtigheid zullen zoeken voor haar moeder." Het Europees Parlement neemt deze week een resolutie over Oekraïne en de zaak-Timosjenko aan en ik hoop dat ik haar die zal kunnen afgeven tijdens mijn bezoek, voegt hij daaraan toe.

"Oekraïne is Wit-Rusland nog niet", meent de ex-premier. "Als we over respect voor de rechtstaat spreken, is er vooruitgang, maar het geval van mevrouw Timosjenko is een testcase en we moeten die aanwenden om na te gaan of er al dan niet tastbare vooruitgang is. De herziening van haar proces moet vrij, evenwichtig, open en transparant zijn." Volgens Verhofstadt zullen de volgende verkiezingen de lakmoesproef voor Oekraïne zijn. "Of ze zullen vrij en eerlijk zijn, of niet."

Bron: De Standaard

Geen opmerkingen: