dinsdag 4 december 2012

Nominatie anti-Oekraïens spotje voor Gouden Eikel

De reclamespot van de Nederlandse Energie Maatschappij waarin gewaarschuwd wordt voor schaars geklede Oekraïense vrouwen is een van de vijf genomineerden voor de Loden Leeuw, de prijs die het tv-programma vergeeft voor de meest irritante reclame en de meest irritante bekende Nederlanders in reclames.

Gesuggereerd dat Nederlandse vrouwen hun man van een bezoek aan het EK in onder meer Oekraïne kunnen weerhouden door over te stappen naar de Nederlandse Energie Maatschappij, die daarvoor een thuistap cadeau doet.

Het spotje van het energiebedrijf verscheen rond het EK voetbal op de buis en wekte de irritatie van de Oekraïense ambassadeur Oleksandr Horin, die vond dat daarmee voetbalsupporters werden ontmoedigd om wedstrijden in Oekraïne te gaan bezoeken. Een kijker diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie, maar die werd afgewezen.

De reclame van de Nederlandse Energie Maatschappij moet concurreren met spotjes van Simpel (in de commercial werken twee goudvissen op de zenuwen), Specsavers (dankzij de schreeuwlelijkerds in achtbaan hoopt de brillenwinkel waarschijnlijk ook meer hoortoestellen te verkopen), Zalando (de webshop gaat voor de tweede overwinning op rij en probeert het dit jaar opnieuw met geschreeuw, genies en verkleedpartijen) en de Stichting Ideële Reclame (SIRE betuttelt met een campagne over tolerantie).

Bron: NOS.nl

AdTech Ad

Geen opmerkingen: