donderdag 17 december 2015

Video: de heftige ruzie van Avakov en Saakasjvili




Hieronder volgt een transcriptie van de ruzie die gouverneur Michail Saakasjvili van Odessa en minister Arsen Avakov van Binnenlandse Zaken maandag hadden tijdens een vergadering van de Nationale Raad voor Hervormingen. Inzet vormt de omstreden privatisering van de Odessa Port Plant, een groot chemisch bedrijf.

Avakov: ''Michail Nikolosevitsj, ik reageer op wat je net zei. Ik heb aantekeningen gemaakt. Ik heb goed geluisterd naar wat u zei en om samen te vatten wat er gebeurde tijdens het Anti-Corruptie Forum. Je gebruikt nu niet zulke grote woorden als toen. Dat begrijp ik niet. Je zei dat het kabinet betrokken is bij corruptie. Je zei het duidelijk, maar zonder bewijs.
Saakasjvili (bij interruptie): Er is bewijs, er is bewijs...
Avakov: Laat me uitspreken, zo meteen ben jij aan de beurt.
Saakasjvili: Ik heb het aangetoond en ik zal met meer bewijzen komen.
Avakov: Meneer de president, wordt de orde hier nog gehandhaafd?
Saakasjvili: ...jouw vriend, de bandiet Martinenko...
Avakov: Als jij spreekt, dan klint dat als blah-blah-blah.
Saakasjvili: Bla-blah-blah? Niemand spreekt zo tegen mij!
Avakov: Ik wel.
Saakasjvili: Het kan me niet schelen wat je tegen me zegt.
Avakov: Dan kun je beter maken dat je wegkomt.
Saakasjvili: Ik vraag je om fatsoenlijk te blijven. In  tegenstelling tot jou bezit ik geen miljoenen of miljarden.
Avakov: Ik ga het hier niet over jou hebben. Jij zult je eigen miljarden ergens anders moeten verantwoorden.
Saakasjvili: Rusland heeft ook al naar mijn miljoenen gezocht, zonder succes. Kijk zelf ook maar, kijk goed!
Porosjenko: Michail! Allebei stoppen nou...
Saakasjvili: ...en een corrupte minister moet zijn mond houden.
Avakaov: Hou je mond, jij verd* corrupte gouverneur.
Saaksasjvili: Wat? 
Avakov: Je hebt me gehoord, dief Verd*
Porosjenko: Arsen Borisovitsj, wil je niet vloeken?
Avakov: Dat was geen vloek.
Porosjenko: Zeker wel. Arseni Petrovitsj (Jatsenjoek), jij krijgt het woord.
Avakov: Ik wil nog wat zeggen.
Porosjenko: Goed. Maar heb het alsjeblieft over feiten, reageer niet steeds op wat anderen zeggen.
Avakov: Om terug te komen op waar we het over hadden... Natuurlijk moet de privatisering door gaan. Ook de privatisering van de Odessa Port Plant. We moeten alles helder zien te krijgen en het bedrijf in z'n geheel gaan privatiseren. Maar ik heb een vraag. Meneer Saakasjvili, houdt u de privatisering van de Odessa Port Plant nu wel of niet tegen?
Saakasjvili: Ik ga daar niet meer op in na alles wat je net hebt gezegd. Na alles wat je hebt gezegd, zal ik alleen nog in het openbaar met jou in discussie gaan. Ik ga bewijzen dat je een dief bent. En ik ga bewijzen dat het kabinet voorop gaat als het om corruptie gaat. Dat ga ik niet laten gebeuren. Ik heb geen geld, in tegenstelling tot jou (Avakov), maar ik heb een geweten en een reputatie. En ik zal niet toestaan dat ene Avakov - een man die steelt, en die, wat iedereen weet, allerlei vuile spelletjes speelt - mij op zo'n beledigende toon toespreekt. Het hele land weet dat hij een dief is.
Avakov gooit een waterglas naar Saakasjvili
Porosjenko: Arsen!...
Avakov (tegen Saakasjvili): Tuig!
Porosjenko: Ik sluit de vergadering.
Avakov (tegen Saakasjvili): Bastaard!
Saakasjvili: Dief!
Avakov: Natuurlijk, een dief...
Saakasjvili: Als mensen als jij in de gevangenis zouden zitten, dan zou Oekraïne een mooi land kunnen worden.
Avakov: Je heb je eigen land al op de rand van de afgrond gebracht. Donder op uit mijn land!
Saakasjvili: Weggaan uit jouw land? Ik ben Oekraïner, mocht je het nog niet hebben begrepen.
Avakov: Ik ben ook een Oekraïner.
Saakasjvili: Nee, ik ben een Oekraïner. En jij bent een dief.
Arseni Jatsenjoek (tegen Saakasjvili): En jij bent een clown...
Avakov (tegen Saakasjvili): Jij bent een verd* circusartiest, rotzak.
Jatsenjoek (tegen Saakasjvili): Je bent een kunstenmaker op doorreis en een kletskous! Je werd binnen gehaald om je werk te doen, niet om je over te geven aan allerlei speculaties...
Avakov (tegen Saakasjvili): Onzinverkoper...
Porosjenko: Arseni, hou op!
Saakasjvili: Je bent beledigend en daar zul je voor moeten boeten...
Porosjenko: De vergadering is gesloten.

Bronnen: Kyiv Post, YouTube

Geen opmerkingen: