dinsdag 26 januari 2016

Ex-premier Azarov hoopt op eerherstel

Oud-premier Mikola Azarov hoopt dat hij donderdag van de zwarte lijst van de Europese Unie wordt gehaald. Hij heeft daartoe een rechtszaak aangespannen, omdat hij meent dat hij een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de totstandkoming van het associatieverdrag van de EU met Oekraïne. Azarov wil ook zijn pensioen en zijn appartement terug. Beide zijn door de Oekraïense autoriteiten in beslag genomen.

''Ze doen er ook alles aan om mij uit de politiek te houden'', beklaagt de 68-jarige Oekraïner zich in een interview met EUobserver dat afgelopen week plaats had in Moskou, zijn huidige woonplaats. Daar woont Azarov sinds hij enkele weken voor het vertrek van toenmalig president Viktor Janoekovitsj zelf zijn ontslag indiende. 

De oud-premier wil graag terug in de Oekraïense politiek. Hij heeft daartoe het Comité voor de Redding van Oekraïne opgericht dat ijvert voor vervroegde parlementsverkiezingen. Dit comité werkt in het geheim en heeft volgens Azarov goede contacten met de leiders van de separatisten in Donetsk en Loehansk. Janoekovitsj zou zich er niet mee bemoeien. Hij is niet gevraagd om mee te doen en zelf heeft hij zich daarbij evenmin aangeboden, aldus Azarov, Ook het Kremlin bemoeit zich volgens hem niet met het comité dat ''maar een bescheiden bedrag'' krijgt aan donaties van welwillende zakenlieden en politici.

De voormalige premier wordt er van beschuldigd dat hij misbruik heeft gemaakt van overheidsgeld. Hij staat op de sanctielijst van de EU en mag inmiddels ook de Verenigde Staten niet meer in. Interpol plaatste hem op de internationale opsporingslijst. Azarov zelf zegt niet rijk te zijn. ''Ik heb wat spaargeld. Dat heb ik bij elkaar gespaard in de vijftig jaar dat ik in de wetenschap werkte en later als minister.''

Over Janoekovitsj' zegt hij: "Natuurlijk wist ik dat Janoekovitsj op Mezjirija, maar ik ben nooit bij hem thuis geweest. Daarom kan ik ook niets vertellen over hoe hij aan dat landgoed en al die luxe is gekomen.'' De waarde van het landgoed van Janoekovitsj wordt geschat op 148 miljoen euro.
 
Bron: EUobserver

Geen opmerkingen: