vrijdag 15 april 2016

Daniljoek krijgt het meteen zwaar te verduren

De nieuwe minister van Financiën Oleksandr Daniljoek heeft het vandaag flink te verduren gehad in het parlement. Hij moest zich tijdens het vragenuur verweren tegen aantijgingen van corruptie en het bezit van twee brievenbusfirma's in Londen. Daniljoek ontkende. ''Het gaat hier niet om brievenbusfirma's, terwijl ik een bloedhekel heb aan corruptie. Ik ben er op tegen en iedereen hier weet dat ik mij juist actief bezig heb gehouden met het opstellen van wetgeving om corruptie te bestrijden.''

Daniljoek voerde aan dat hij jarenlang in het buitenland heeft gewerkt en dat hij nooit zijn boekje te buiten is gegaan. Dat is door iedereen te controleren, aldus de kersverse minister. ''Sinds ik in 2010 naar Oekraïne kwam, heb ik me alleen voor de overheid gewerkt en had ik geen zakelijke bezigheden. ''Ik ambieerde dit ministerschap niet, maar het is wel een uitdaging voor me die ik niet uit de weg wil gaan.''

Daniljoek was senior consultant voor McKinsey & Company, maar werkt sinds 2005 voor de Oekraïense overheid. Hij was economisch adviseur van president Viktor Janoekovitsj en de afgelopen twee jaar plaatsvervangend directeur van de presidentiële administratie van Petro Porosjenko. Hij speelde een belangrijke rol bij het tot stand komen van de steunafspraken met onder meer het IMF.

Bronnen: Unian, Financial Times

Geen opmerkingen: