woensdag 25 mei 2016

Savtsjenko geeft emotionele eerste persconferentie

Savtsjenko links, de vrijgelaten Russen rechts.
Nadia Savtsjenko heeft na haar aankomst op de luchthaven Borispil een emotionele persconferentie gegeven voor de circa honderd journalisten die haar vanmiddag opwachtten. "Ik dank iedereen die het beste met me voor heeft gehad, want dankzij jullie heb ik het overleefd. En ik wil iedereen bedanken die het slecht met me voor had, want ik heb het ondanks jullie overlegd. Ik wil ook iedereen bedanken die onverschillig was voor wat mij is overkomen.''

Ze toonde zich bereid om opnieuw naar het front te gaan. ''Ik vraag vergiffenis aan de ouders waarvan de kinderen niet zijn teruggekeerd van het front, terwijl ik nog steeds leef. Ik vraag vergeving aan alle moeders wier kinderen gevangen zitten, terwijl ik vrij ben. Ik kan de doden niet terugbrengen, maar ik ben opnieuw bereid mijn leven te geven op het slagveld, en ik wil er alles aan doen om er voor te zorgen dat iedereen die gevangen zit op vrije voeten komt.''

De 34-jarige helikopterpiloot met gevechtservaring in Irak meldde zich in het voorjaar van 2014 aan bij het vrijwilligersbataljon Ajdar. In juni dat jaar werd ze op Oekraïens grondgebied gevangen genomen door pro-Russische rebellen die haar naar Rusland ontvoerden. Daar kreeg ze 22 jaar gevangenisstraf voor haar vermeende rol bij de dood van twee Russische journalisten. Savtsjenko zou een aanval naar de plek waar de twee zich bevonden gedirigeerd hebben, maar volgens haarzelf en haar advocaten was ze op het bewuste moment niet eens in de buurt.

Eenmaal terug op Oekraïense grond gaf ze er blijk van dat ze haar strijdlust niet heeft verloren ondanks de 709 dagen in gevangenschap en enkele hongerstakingen. Volgens Savtsjenko moet het land geleid worden door de mensen die bereid waren en zijn om hun leven er voor te geven. ''Deze helden horen in het parlement, en dat zal ook gebeuren.''

Bronnen: Interfax, Unian

Geen opmerkingen: