woensdag 7 juni 2017

'Televisiespotje UCMC niet van Nederlands belastinggeld'

Het televisiespotje waarmee het Ukraine Crisis Media Center (UCMC) onlangs aandacht vroeg voor de Oekraïens-Canadese soldaten die Nederland mee hielpen bevrijden, is niet betaald van Nederlands belastinggeld. Het blijkt dat het spotje 'Drie naties - één vrijheid' met oorlogsveteraan Wally Bunka geheel is betaald door de Oekraïense gemeenschap in Canada.

'Oekraïne-lobby uit schatkist', zo kopte De Telegraaf op vrijdag 26 mei op de voorpagina. In een bijbehorend artikel schreef de krant dat de UCMC Nederlands belastinggeld gebruikte voor een 'dure reclamecampagne om sympathie te kweken voor de inwoners van Oekraïne'.

De campagne zou, volgens de krant, mogelijk zijn betaald uit het Nederlandse Matra-programma, dat de ontwikkeling van rechtsstaat en democratie in landen rondom de EU steunt. Volgens De Telegraaf zou de advertentie ten doel hebben de stemming, op 30 mei in de Eerste Kamer, over het associatieverdrag tussen de EU en Oekraïne, te beïnvloeden. De bijbehorende, twee pagina’s grote advertentie met 97 grafstenen van Oekraïens-Canadese soldaten verscheen op 29 mei ook in De Telegraaf.

Diezelfde suggestie werd gewekt in een artikel, enkele dagen eerder, op de site van tijdschrift HP/De Tijd, getiteld: 'Nederland financiert propaganda-bombardement uit Oekraïne voor debat associatieverdrag'. GeenStijl concludeerde: 'Nederlands belastinggeld wordt dus gebruikt voor een lobbycampagne voor een verdrag waar Nederland tegen stemde.' De kwestie leidde tot Kamervragen van de PVV.


Meer hierover op de website van de NRC.

Bron: NRC.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen