zondag 16 juli 2017

Dobkin moet 50 miljoen hrivna betalen, anders cel in

Een rechtbank in Kyiv heeft bepaald dat Michailo Dobkin, parlementslid van het Oppositieblok en voormalig gouverneur van de provincie Charkiv, twee maanden in voorarrest geplaatst mag worden of op vrije voeten mag blijven als hij een borgtocht van 50 miljoen hrivna (1,9 miljoen euro) betaalt. Dobkin heeft vijf dagen de tijd om te betalen, anders belandt hij achter de tralies. Hij wordt verdacht van een illegale grondtransactie ter waarde van 7,5 miljoen euro.

In een interview met tv-zender 112 zegt Dobkin dat hij de borgtocht niet kan opbrengen. ''Het enige goede nieuws is dat de borgtocht aanvankelijk driemaal zo hoog was. Toch ga ik niet betalen, ik heb het geld niet en ik snap ook niet waar ze het idee vandaan halen dat ik dat wel kan. Ik zal dus achter de tralies belanden'', aldus Dobkin die in februari 2014 tot het laatst toe pal achter toenmalige president Viktor Janoekovitj bleef staan.

Een meerderheid in het parlement besloot donderdag Dobkin zijn parlementaire onschendbaarheid af te nemen, daarmee de weg vrij makend voor zijn arrestatie. Critici verwachten echter dat Dobkin uit zal wijken naar het buitenland, zoals meer vooraanstaande Oekraïners hebben gedaan die een arrestatie boven het hoofd hing.

Bron: 112

Geen opmerkingen: