maandag 13 november 2017

CDA'er Omtzigt voorlopig geen woordvoerder MH17

CDA-Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt legt de komende tijd zijn woordvoerderschap over de ramp MH17 neer. Dat doet hij omdat er commotie is ontstaan nadat hij een nepgetuige zou hebben geholpen tijdens een bijeenkomst met nabestaanden. "Na deze gebeurtenissen heb ik besloten de komende tijd niet het woord te voeren over MH17 in de Kamer.''

''De zoektocht naar de waarheid en de daders is moeilijk en belangrijk en dient in de Kamer niet belast te worden met een debat over mijn handelen", zegt Omtzigt in een verklaring. Hij legt zijn woordvoerderschap voor nu neer en kijkt daarna wat er gebeurt. Hij blijft wel aan als Kamerlid voor het CDA.

Volgens het NRC zou Omtzigt in mei van dit jaar op een bijeenkomst over de MH17-ramp een Oekraïense nepgetuige hebben laten spreken voor een zaal vol nabestaanden. De Oekraïner zou een tekst hebben uitgesproken die door Omtzigt was geschreven, beweerde de krant op basis van sms-verkeer en geluidsopnames.

Omtzigt liet dit weekend weten dat hij het 'betreurde' wat er was gebeurd. "Ik heb onzorgvuldig gehandeld in mijn gedrevenheid op dit dossier vragen te beantwoorden", twitterde hij. Nu laat hij weten dat hij zijn woordvoerderschap de komende tijd van dit dossier neerlegt.

Volgens politiek commentator Frits Wester van RTL Nieuws is het een verstandig besluit dat Omtzigt heeft genomen. Wester: "Omdat hij anders steeds weer geconfronteerd zou gaan worden met deze fout. Het is wel erg jammer, gezien zijn enorme kennis rond het MH17-dossier. Maar die kennis kan hij natuurlijk aan zijn collega's in de fractie ter beschikking stellen."

"Ik snap het besluit van Pieter Omtzigt, maar als ik zijn verklaring lees vind ik het minder erg dan gedacht", dat zegt Piet Ploeg van de Stichting Vliegramp MH17. "Ik geloof nog steeds dat Omtzigt als belangrijkste doel heeft om de waarheid boven tafel te krijgen."

De voorzitter van de stichting sprak Pieter Omtzigt vanmiddag nog. "Hij heeft een brief geschreven aan alle nabestaanden waarin hij uitleg geeft. Dat vind ik netjes van hem. Die brief gaan we vandaag nog versturen aan alle nabestaanden van de vliegramp."

Bron: RTL Nieuws

Geen opmerkingen: