woensdag 22 november 2017

Oekraïne lobbyde voor openstellen luchtruim

Nog geen jaar na de ramp met MH17 boven Oost-Oekraïne probeerde het land de KLM en de Nederlandse overheid zover te krijgen dat zij zouden helpen een gedeelte van het gesloten luchtruim weer open te stellen. Op 2 juni 2015 vond op verzoek van Oekraïne een overleg plaats op Schiphol.
Dat blijkt uit stukken die aan RTL Nieuws zijn verstrekt na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur. De Oekraïners kwamen met hun verzoek vanwege de 'goede contacten' met de Nederlandse overheid en 'KLM als betrouwbare partner', staat in het verslag.

Oekraïne hoopte op Nederlandse steun om vier routes in de Krimregio weer open te mogen stellen. Vliegen boven die regio werd sinds 2 april 2014 afgeraden door de internationale burgerluchtvaartorganisatie ICAO omdat er twee luchtverkeersleidingen actief waren: die van Oekraïne en die van Rusland, dat de Krim eerder dat jaar annexeerde. Op 3 april kwam daar een vliegverbod boven de Krim voor vliegtuigmaatschappijen uit de VS van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA overheen.

In juni van 2015 vond Oekraïne vier routes door dit deel van het luchtruim weer veilig genoeg en hoopte het op Nederlandse steun in een pleidooi bij ICAO om deze weer vrij te geven. Het sluiten van het luchtruim boven de Krim (regio Simferopol) leverde de Oekraïense luchtverkeersleiding een schadepost van zo'n 50 miljoen op in de periode maart tot eind augustus van 2014. Dat is een kwart van het bedrag dat in heel 2013 werd binnengehaald met overvlieggelden, blijkt uit het OVV-onderzoek naar de ramp met MH17.

Bron: RTL Nieuws

Geen opmerkingen: