maandag 6 november 2017

Viktor Joesjtsjenko hint op terugkeer in politiek

Oud-president Viktor Joesjtsjenko (63) meent dat hij nog altijd een rol op het politieke toneel in zijn land heeft te vervullen. Hij zou zelfs weer president willen worden, zij het niet in de komende jaren. Op zijn Facebookpagina geeft Joesjtsjenko aan dat hij de komende vijf jaar wil werken aan zijn toekomstige politieke koers, wat inhoudt dat hij zich in 2019 zeker niet kandidaat gaat stellen voor de opvolging van de huidige president, Petro Porosjenko.

Joesjtsjenko werd in januari 2005 president na de Oranjerevolutie, het protest tegen de frauduleus verkregen verkiezingsoverwinning van Viktor Janoekovitsj. Vijf jaar later werd Janoekovitsj alsnog president, omdat Joesjtsjenko de beloften van de Oranjerevolutie niet waar wist te maken. Hij kreeg slechts 5 procent van de kiezers achter zich in 2010.

Joesjtsjenko vindt dat niets verkeerd heeft gedaan, in tegenstelling tot zijn premier Joelia Timosjenko en zijn opvolger Janoekovitsj. ''Ik heb dat verraderlijke gascontract niet getekend'', wijst hij op Timosjenko, ''Ik heb de Krim en de Donbas niet verloren laten gaan'', wijst hij op Janoekovitsj. ''Ik ben altijd eerlijk geweest, professioneel. Daarom heb ik geen spijt.'' En: ''Ik geloof nog altijd dat ik als president mijn land kan dienen.''

Bron: TASS

Geen opmerkingen: