vrijdag 23 december 2011

Timosjenko stapt naar Europees Hof voor Mensenrechten

Voormalig premier Joelia Timosjenko geeft niet op, zij blijft vechten voor haar vrijheid en voor Oekraïne's onafhankelijkheid. "Ik dank iedereen die me steunde, die voor mij gebeden heeft. Ik dank de wereldleiders en parlementen, politici en ieder ander in de democratische landen die zich hebben ingezet voor mijn vrijheid in deze moeilijke maanden", laat Timosjenko weten in een verklaring die vrijdag is gepubliceerd op de website van haar Moederlandpartij.

Timosjenko heeft de belofte gedaan dat, onder welke omstandigheden ook ''ik mijn leven heb gewijd aan het veranderen van het onfortuinlijke lot van Oekraïne, dat ik er voor wil zorgen dat de Oekraïners het vertrouwen terug krijgen in hun zichzelf en in hun land".

Timosjenko's advocaat Sergei Vlasenko kondigde vrijdagmiddag aan na het afwijzen van het hoger beroep in de rechtszaak wegens machtsmisbruik aan dat de oud-premier niet in cassatie gaat tegen het vonnis. Dat wil zeggen: ze zoekt geen gerechtigheid meer in eigen land, maar is van zins een aanklacht bij het Europese Hof voor de Mensenrechten in te dienen tegen de zeven jaar gevangenisstraf die ze in oktober kreeg opgelegd.

Bron: Interfax-Oekraïne

Geen opmerkingen: