woensdag 14 maart 2012

Bondgenote Timosjenko uit parlementsfractie gezet

De Moederlandpartij heeft parlementslid Natalia Korolevska uit de fractie gezet, omdat zij dinsdag weigerde voor een motie te stemmen waarin werd opgeroepen tot een discussie over de eisen die de parlementaire vergadering van de Raad van Europa aan de Oekraiense regering stelt. Die eisen hebben betrekking op de vervolging van de oud-ministers Joelia Timosjenko en Joeri Loetsenko. Korolevska leidt de Oekraïense Sociaal-Democratische Partij die samen met de Moederlandpartij één fractie vormt.

Behalve Korolevska zou ook Jevgen Soeslov niet voor de motie hebben gestemd. Hij werd niet uit de fractie gezet, maar kreeg een waarschuwing. Soeslov hield woensdagmorgen de eer aan zichzelf en stapte op, evenals parlementslid Oleksi Lohvinenko.

Volgens Korolevska kon ze helemaal niet meestemmen, aangezien haar stemkaart gestolen was. "Ik heb het secretariaat van het parlement nog om een duplicaat gevraagd en ik heb een verklaring geschreven dat ik voor de motie zou stemmen." De stemkaart van Soeslov zou niet gewerkt hebben. Korolevska gaat uit van opzet, de fractie zou haar en Soeslov kwijt willen.

Korolevska is er van overtuigd dat partijleider Joelia Timosjenko van de Moederlandpartij er niets mee te maken heeft gehad. "Ze doen er alles aan om mij tegenover haar zwart te maken.'' Zij betreurt dit zeer, want het was Timosjenko die haar de politiek in haalde. "Ik heb veel aan haar te danken. Voor haar ging ik door het vuur", aldus Korolevska die Timosjenko eerder voordroeg voor de Nobelprijs voor de Vrede.

Bron: Kyiv Post, Ukrinform

Geen opmerkingen: