donderdag 28 maart 2013

Burgemeester Kiev schaamt zich niet voor chaos

Burgemeester Oleksandr Popov van Kiev denkt er niet over om af te treden, ondanks alle kritiek die hij in de afgelopen dagen over zich heen heeft gekregen vanwege de chaos die ontstond door de hevige sneeuwval in het vorige weekeinde.

''Ben ik daarvoor verantwoordelijk? Nu we hebben moeten constateren dat alles in het werk is gesteld om het verkeer gaande te houden, moet ik dan weglopen en zeggen dat het me niets meer kan schelen?", reageerde Popov donderdag op vragen van journalisten. "We hebben heel veel werk verzet en daar hoef ik me niet voor te schamen.'' Twee van Popov's ondergeschikten boden al wel hun ontslag aan.

Intussen is het leger nog altijd aan het sneeuwruimen. Volgens de plaatsvervangend bevelvoerder Ihor Kabanenko zijn daarmee sinds 15 maart in totaal 4.800 soldaten belast. Met 270 voertuigen zijn ze uit alle macht aan het sneeuwruimen in tien regio's en de hoofdstad. Ze maken de wegen schoon, ontdoen auto's van de sneeuwlaag en zorgen er voor dat de verbindingen met afgelegen dorpen hersteld worden.

Het leger zou al 7.200 wegen weer begaanbaar hebben gemaakt, 1.230 auto's uit de sneeuw gehaald en bijna 1.000 mensen voorzien van verwarming en voedsel.

Bronnen: Kyiv Post, Interfax

Geen opmerkingen: