zaterdag 13 april 2013

Janoekovitsj bereid tot nieuwe verkiezingen

President Viktor Janoekovitsj is bereid nieuwe verkiezingen uit te schrijven als er geen einde lijkt te komen aan de verdeeldheid in het parlement die er in de afgelopen maanden voor heeft gezorgd dat er nauwelijks besluiten zijn genomen. ''Het parlement speelt spelletjes en het land lijdt daar onder. Als dat niet ophoudt, dan moet ik naar het zwaarste middel grijpen: vervroegde verkiezingen'', aldus de president in een interview met de krant Vecherni Nikolajev.

Janoekovitsj legt de verantwoordelijkheid voor de problemen in het parlement bij de oppositie die alweer geruime tijd het presidium in de plenaire vergaderzaal van het parlement blokkeert en daarmee vergaderen onmogelijk maakt. "Maar zowel de oppositie als de meerderheid moeten hun verantwoordelijkheid tonen en tot een compromis zien te komen. Ga onderhandelen! Oekraïne heeft niets aan een niet-werkend parlement, daarvoor is het een veel te duur instrument. Komen ze niet tot elkaar, dan moet het volk maar nieuwe mensen kiezen.''

Over de wetsvoorstellen die een parlementsmeerderheid onlangs aan nam op een andere plek dan de geëigende vergaderzaal merkte Janoekovitsj op dat het sociaal wenselijke wetgeving betreft. ''Ik heb mijn juridische adviseurs gevraagd om uit te zoeken of de toen genomen besluiten rechtsgeldig zijn. Afhankelijk van hun antwoord besluit ik of ik ze wil tekenen of niet.''

Bron: Interfax

Geen opmerkingen: