zondag 23 februari 2014

Joelia Timosjenko: 'Ik beloof openheid'

In haar toespraak van circa 20 minuten richtte oud-premier Joelia Timosjenko, die in een rolstoel het podium op werd gebracht, zich gisteravond op het Onafhankelijkheidsplein in Kiev vooral op de bijna honderd betogers die hun leven gaven voor de vrijheid van anderen. Dat moet niet tevergeefs zijn, aldus Timosjenko die de naar schatting van verslaggevers circa 100.000 mensen op Maidan aanmoedigde om nu toch vooral niet op te geven.

Timosjenko ging ook in op haar politieke toekomst. "Ik beloof dat ik jullie niet ga verraden. Jullie weten dat politiek vaak veel weg heeft van een theater. Ik beloof openheid", aldus de partijleider van de Moederlandpartij die 30 maanden gevangen zat wegens machtsmisbruik.

De menigte gaf Timosjenko een warm, maar toch enigszins kritisch welkom. Iedereen weet nog maar al te goed dat ook Timosjenko zich heeft verrijkt tijdens de jaren '90 waarin de wet in Oekraine vaak met voeten werd getreden. Haar twee ambtsperiodes als premier waren ook geen toonbeeld van goed beleid. In feite beschouwen sommige van haar critici haar even corrupt als Janoekovitsj van wie de de presidentsverkiezingen van 2010 met minder dan 3,5 procent van de stemmen verloor.

"Het was goed om haar te horen spreken, maar we zullen zien of ze waarmaakt wat ze belooft'', aldus de 33-jarige betoger Hrihori Krot na Timosjenko's toespraak. Anderen waren meer onder de indruk en hoopvol gestemd dat zij in staat is om het land na 23 jaar eindelijk te bevrijden van de post-Sovjet corruptie. "Ik vond haar erg oprecht", aldus de 36-jarige Olena Zhoeravska. "Ik denk dat ze in de afgelopen drie jaar in de gevangenis veel heeft nagedacht en dat ze begrijpt dat het anders moet. Ik verwacht zelf, net als zij, dat we een betere toekomst tegemoet gaan."

Veel betogers vinden dat Timosjenko een rol moet krijgen in de nieuwe regering, ook dat zij mee moet kunnen doen aan de vervroegde presidentsverkiezingen op 25 mei. "Als president, wellicht als premier. Ze is intelligent en weet veel van de economie'', meende Zhoeravska.

Haar trouwe bondgenoot Andrei Sjevstjenko, parlementslid van de Moederlandpartij, was opgetogen. ''Ik was erg onder de indruk van haar toespraak. Ze heeft elke dag hier op het plein doorleefd, ook al zat ze honderden kilometers verderop. Ze heeft wat mij betreft alle rechten op de hoogste posities in ons land en om als enige kandidaat van de oppositie mee te doen aan de presidentsverkiezingen."

Dat betekent wel dat de andere oppositieleiders die zich in de afgelopen drie maanden tot het uiterste hebben ingespannen een stap opzij moeten doen. Het gaat dan om fractievoorzitter Arseni Jatsenjoek van Timosjenko's Moederlandpartij, om Oleh Tiahnibok van Svoboda en Vitali Klitsjko van Oedar. Klitsjko heeft eerder al te kennen gegeven dat hij zich kandidaat stelt, de andere drie (nog) niet.

Bron: Kyiv Post

Geen opmerkingen: