maandag 31 maart 2014

Klitsjko raadt Timosjenko aan zich terug te trekken

Vitali Klitsjko raadt Joelia Timosjenko aan om zich terug te trekken als presidentskandidaat en in plaats daarvan steun te betuigen aan Petro Porosjenko. De partijleider van Oedar geeft zijn advies aan Timosjenko in de eerste column die hij voor Bild heeft geschreven en die de krant vandaag publiceert. "We hebben als democratische partijen een gemeenschappelijke kandidaat nodig om te voorkomen dat ons land nog verder uiteen valt'', aldus Klitsjko.

Hij betoogt dat de opstand van het volk niet zo eindigt als de Oranjerevolutie van 2004, toen president Viktor Joestsjenko en premier Timosjenko elkaar naar het leven stonden en geen oog meer hadden voor het belang van de Oekraiense bevolking.

''Ik heb veel aan de Maidan gedacht in de afgelopen week toen bij mij de idee opkwam om mij terug te trekken van de presidentsverkiezingen. Ik zag de mensen weer voor me die ik dagelijks toesprak en ze beloofde dat we het land zouden veranderen, dat we samen voor de Europese waarden zouden strijden. En ik herinnerde me dat we beloofd hebben niet in herhaling te vallen, niet zo bezeten van de macht te zijn als Janoekovitsj.''

En verder: ''Mij lopen de rillingen over de rug als ik terugdenk aan die dramatische dagen in februari toen tientallen hun leven lieten voor de vrijheid. Wij moeten deze 'Hemelse Honderd' nooit vergeten."

Klitsjko wil nu een gooi doen naar het burgemeesterschap van Kiev. Hij veronderstelt als eerste burger van de hoofdstad zijn steentje bij te kunnen dragen. "Als burgemeester wil ik de belofte inlossen door de corruptie een halt toe te roepen en wil ik mee helpen het nieuwe Oekraïne op te bouwen.''

Bron: Bild

Geen opmerkingen: