zondag 14 februari 2016

Ex-rebel: 'Er waren zeker Russische soldaten'

Er zijn wel degelijk Russische soldaten in Oost-Oekraïne. Om te voorkomen dat het Oekraïense leger binnen de kortste keren de separatisten weet te verjagen, zegt de Russische militant Anton Raevski die eerder bij de pro-Russische rebellen mee vocht in de provincie Donetsk. Hij heeft de hoop opgegeven dat het nog wat wordt met de volksrepublieken van de separatisten, zegt Raevski in een interview met de Russische nieuwssite Vlada.io.

Raevski, die zegt neonazistische ideeën te koesteren, legt in het interview uit hoe hij in Oekraïne belandde. ''Ik werd benaderd met de vraag of ik in een groep van Russische vrijwilligers naar Slovjansk zou willen gaan om daar te vechten. We staken op 21 juni 2014 de grens over en reisden via Krasnodon naar Slovjansk. Ik heb meegedaan aan gevechten bij Mikolajivka en Slovjansk. Meestal beschoten we het Oekraïense leger met mortieren. Ik heb zelf geen vijand gezien. Ik rakte gewond in het dorp Netailove.''

Over de Russische soldaten zegt hij: ''Ik ben er zeker van dat er Russische troepen in Slovjansk waren die samen met de separatisten vochten. Mijnwerkers en tractorbestuurders hadden niet zulke resultaten kunnen boeken zonder Russische hulp. Het is natuurlijk wel een mooi verhaal dat ongewapende en onervaren separatisten het Oekraïense leger konden verslaan. Maar voor mij staat vast dat er Russische soldaten waren. Er zat een Russische militair in de auto bij de commandant van het garnizoen van Mikolajiv, er waren Russische militaire adviseurs aanwezig.''

Raevski bevindt zich nu in Rusland. Hij meent te weten dat de animo om in Oost-Oekraïne te vechten sterk is afgenomen.

Bron: Censor.net

Geen opmerkingen: