vrijdag 25 november 2016

Janoekovitsj: geen schuld aan Majdan-doden

Ex-president Viktor Janoekovitsj betreurt het dat zoveel betogers van Majdan om het leven zijn gekomen in februari 2014, enkele dagen voordat hij de benen nam naar Rusland. Honderd betogers werden doodgeschoten toen de oproerpolitie Berkoet het vuur op ze opende. Maar Janoekovitsj ontkent dat hij daarvoor verantwoordelijk was.

Op een persconferentie vanmiddag in de Russische stad Rostov-aan-de-Don legde hij de schuld namelijk neer bij de mensen achter het anti-regeringsprotest in de winter van 2013-'14. ''Generaal Shoeliak, de commandant van de troepen van Binnenlandse Zaken, en ik, wij waren vanmiddag aanwezig om onze visie op de gebeurtenissen van toen te geven. Het werd ons onmogelijk gemaakt door mensen die daar kennelijk belang bij hebben, die niet willen dat de waarheid bekend wordt.''

Janoekovitsj doelde daarmee op de ultranationalische beweging Rechtse Sektor die vanmiddag de rechtszaak tegen vijf agenten van de Berkoet wist te voorkomen en daarmee ook dat Janoekovitsj en Shoeliak via een videoverbinding werden gehoord door de rechtbank.

Op de vraag waarom hij niet zelf met geweld een einde heeft gemaakt aan de maandenlange protesten tegen zijn bewind zei Janoekovitsj dat hij geen burgeroorlog wilde riskeren. ''Ons land was zwaar verdeeld: Majdan werd gesteund door 47 procent, terwijl de tegenstanders 46 procent uitmaakten. Daarom was het te riskant om militair in te grijpen.''

De voormalige president heeft er wel spijt van dat hij destijds niet de noodtoestand heeft uitgeroepen. ''Ik heb fouten gemaakt, want ik ben geen heilige. De grootste fout die ik heb gemaakt dat ik niet de kracht kon vinden om de noodtoestand uit te roepen. Als ik het leger naar Kiev had gestuurd, dan had ik kunnen voorkomen dat radicale krachten de macht grepen.''

Generaal Vladislav Shoeliak gaf vanmiddag ook zijn visie op de gebeurtenissen van februari 2014. Er was geen opdracht van bovenaf om de demonstranten te verjagen. Ook ontkende hij dat vanuit opslagplaatsen van het ministerie van Binnenlandse Zaken wapens zijn verstrekt aan zogenoemde titoesjki, ingehuurde onruststokers. ''Die opdracht had ik kunnen geven, maar dat heb ik niet gedaan. Daarmee had ik mijn eigen doodvonnis getekend.''

Bron: 112

Geen opmerkingen: