maandag 28 november 2016

Janoekovitsj: 'Ze wilden straaljagers op me af sturen'

Toenmalig parlementsvoorzitter Oleksandr Toertsjinov heeft in februari 2014 gedreigd om straaljagers af te sturen het vliegtuig met president Viktor Janoekovitsj aan boord. Ex-president Janoekovitsj heeft dat vanmiddag verklaard. Het was volgens hem niet de bedoeling om het vliegtuig neer te schieten; de straaljagerpiloten zouden het moeten dwingen om te landen.

Janoekovitsj werd via een videoverbinding verhoord in een rechtszaak tegen vijf Berkoet-agenten in Kiev, terwijl hij zelf in een rechtbank in de Russische stad Rostov-aan-de-Don aanwezig was. Janoekovitsj nam op vrijdag 22 februari de benen naar Charkiv toen hem duidelijk was geworden dat iedereen hem in de steek had gelaten: ministers en generaals waren onbereikbaar, de regeringsgebouwen verlaten. Op de vraag vanmiddag of hij in de stad Charkiv met Russische regeringsfunctionarissen heeft gesproken, antwoordde hij ontkennend. Ook zei Janoekovitsj niet te weten dat tijdens zijn verblijf in de stad hoge regeringsfunctionarissen aanwezig waren.

Op de vraag waarom hij vervolgens besloot om van Charkiv naar Donetsk te vliegen, antwoordde hij: ''Ik had afgesproken met mijn naaste medewerkers dat ik ze in Donetsk zou ontmoeten. Maar eenmaal onderweg gaf een militaire vluchtleider opdracht aan de piloot om terug te keren. De piloot zei dat dit niet kon, dat hij opdracht had van de opperbevelhebber van de Oekraïense luchtmacht om naar Donetsk te vliegen. We waren al dichtbij Donetsk en de piloot antwoordde dat er onvoldoende brandstof aan boord was om weer naar Charkiv te vliegen.''

Eenmaal geland werd Janoekovitsj opgewacht door gewapende mannen. ''Ze zeiden opdracht te hebben om mij te arrestereb, Ik antwoordde dat ze dan een misdrijf zouden begaan. Ze beaamden dat. Ik zie het echter als een aanslag op de president dat ze dit probeerden.''

Bron: Unian

Geen opmerkingen: