dinsdag 27 december 2016

Savtsjenko richt het burgerplatform RUNA op

Parlementslid Nadia Savtsjenko heeft vanmiddag met een persconferentie in Lviv de oprichting bekend gemaakt van het burgerplatform RUNA, in het Oekraïens een acroniem voor Revolutie van het Oekraïense Volk. Volgens Savtsjenko gaat het hier niet om een ''politiek project'', maar om een ''mechanisme'' dat zij omschreef als een ''natuurlijke vergadering van mensen'' die niet achter ''politieke slogans'' aan lopen.

Savtsjenko wordt de leider van de beweging waarvan moet worden afgewacht wat die teweeg kan brengen. Zijzelf is sinds kort onafhankelijk parlementslid nadat ze afscheid heeft genomen van de Moederlandpartij die haar stevig bekritiseerde nadat ze op eigen houtje met twee separatistenleiders ging onderhandelen over de vrijlating van gevangenen. Als resultaat daarvan werden vanmorgen twee vrouwen vrijgelaten door de separatisten.

Onduidelijk is nog hoe de activiteiten van RUNA gefinancierd gaan worden. ''Waarvan ik dit alles doe? Niemand betaalt me, maar er zijn wel mensen die vragen hoe ze me kunnen helpen. Daarvoor hebben we twee fondsen: het ene fonds is door mijn zus opgezet toen ik in Rusland gevangen zat. Het tweede fonds is van het burgerplatform. Wie wil helpen, in welke vorm dan ook, is welkom.''

Bronnen: RFE/RL, 112

Geen opmerkingen: