donderdag 27 juli 2017

Nadia Savtsjenko wil president worden in 2019

Nadia Savtsjenko zegt in een interview met het persagentschap Glavcom dat zij zich kandidaat wil stellen voor de presidensverkiezingen in mei 2019. ''Er is niet veel voor nodig. Slechts 82.000 euro voor de registratie en dan zet je een fonds op en je vraagt om giften voor je campagne. Ik stel me kandidaat en dan zien we wel wat er gebeurt.''

Ook wil de voormalige helikoperpiloot en oorlogsvrijwilligster met haar vorig jaar opgerichte partij meedoen aan de parlementsverkiezingen in oktober 2019. ''Laten we zeggen dat ik mijn partij ga aanvoeren bij die verkiezingen. Ik wil als uitgangspunt nemen dat de mensen die nu aan de macht zijn dat na de verkiezingen niet meer zijn. En parlementsleden die er al een termijn op hebben zitten, zouden geen tweede termijn meer mogen vervullen. Ze zijn dan hooguit adviseurs of assistenten van parlementsleden.''

Savtsjenko werd zelf in oktober 2014 in het Oekraïense parlement gekozen voor de Moederlandpartij van Joelia Timosjenko. Ze zat toen nog gevangen in Rusland. Na haar vrijlating nam Savtsjenko haar parlementszetel in, maar ze werd al na enkele maanden uit de fractie van de Moederlandpartij gezet vanwege eigenmachtig optreden. Vervolgens besloot ze haar eigen partij op te richten. Ze staat er om bekend dat zij een afkeer heeft van politici.

Bron: 112

Geen opmerkingen: