donderdag 27 juli 2017

Saakasvili haalt fel uit naar president Porosjenko

Micheil Saakashvili verzet zich tegen het besluit van president Petro Porosjenko om hem zijn Oekraïense nationaliteit af te nemen. ''Ik woon al zeker dertien jaar in Oekraïne en ik heb deelgenomen aan drie revoluties: één tegen de Sovjet-mentaliteit en twee Majdans. Ik heb maar één nationaliteit en dat is de Oekraïense, en die zullen ze me niet kunnen afpakken. Ze willen me tot een politieke vluchteling maken, maar dat zal ze niet lukken! Ik ga dat aanvechten en ik kom terug!'', zegt hij in een videoboodschap die te zien is op zijn Facebookpagina.

Eerder al werd Saakasjvili de Georgische nationaliteit ontnomen, zodat hij nu dus statenloos is. De voormalige Georgische president wacht in zijn geboorteland een gevangenisstraf van vijf tot acht jaar omdat hij zich in die functie heeft misdragen, onder meer door het neerslaan van een anti-regeringsbetoging. Saakasjvili heeft de aanklachten steeds politiek gemotiveerd genoemd.

In de videoboodschap haalt hij flink uit naar Porosjenko die vorige week op staatsbezoek was in Georgië. Niet om de diplomatieke banden aan te halen, betoogt Saakasjvili, maar om zaken te doen. ''Een deal tussen twee oligarchische regimes: die van de Oekraïner Porosjenko en Gazprom's grootste private aandeelhouder, de pro-Russische Ivanishvili.''

Over de nieuwe belastende informatie die vanuit Georgië is gekomen en op basis waarvan Porosjenko zijn besluit nam om hem het Oekraïense staatsburgerschap te ontnemen, zegt Saakasjvili dat er geen nieuwe aanklachten tegen hem bij zijn gekomen sinds hij in mei 2015 een Oekraïens paspoort kreeg. ''En de aanklachten die er al waren, worden door niemand, maar dan ook niemand serieus genomen.''

Hij richt zich ook rechtstreeks tot Porosjenko: ''Met dit decreet geeft u uw nederlaag toe. Vandaag bent u de rode lijn gepasseerd, en realiseert de natie zich welke prijs zij moet betalen voor uw belofte van ''een ander leven''. Nu zult u net als uw voorganger er alles aan willen doen om de macht te behouden. Nou, probeer het, maar realiseert u zich wel dat u niet welkom bent in Rusland! De Oekraïners weten inmiddels hoe ze van zulke machthebbers af moeten komen en zij zullen nieuwe politici aan de macht brengen!''

Bron: 112

Geen opmerkingen: